
ما در دورانی هستیم که کامپیوترهای شخصی کلاسیک در حال از میان رفتن هستند، و جنگی برای بدست آوردن جای خالی به وجود آمده بر پا شده است. همه رقبا میخواهند که بازار آینده در دست آنها باشد، چون همه سیستمهای درآمدی خود را به این هدف وابسته میدانند. با زومیت همراه باشید تا این نبرد سخت میان شرکتهای بزرگی همچون اپل، مایکروسافت و گوگل را از یک جنبه فراموش شده بررسی کنیم.
همانطور که خوانندگان زومیت هم میدانند، این توسعهدهندگان هستند که تاثیر اصلی را بر گسترش یک پلتفرم میگذارند و نه مصرف کنندگان. به بیان دیگر مصرف کنندگان، تلفن هوشمند و یا تبلتی را خریداری میکنند که بهترین و بیشترین اپلیکیشنها را داشته باشد. شما به عنوان یک کمپانی فعال در زمینه توسعه پلتفرم اگر میخواهید در جنگ گرفتن سهم بیشتر از بازار برنده باشید، باید توسعه دهندگان را دنبال کنید و خواستههای آنها را برآورده کنید. دنبال کردن تولید کنندگان اپلیکیشن معادل دنبال کردن پول است.
نبرد پلتفرمها فعلا فقط دو بازیگر بزرگ دارد:
اندروید و iOS بیش از ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند و درچند سال اخیر همیشه در حال رشد بودهاند.اندروید با این که در سهم بازار نسبت به iOS برتری دارد، اما iOS در در حمایت از توسعه دهندگان اختلاف زیادی با اندروید دارد. مشخص نبودن ساختار بازاراندروید و به اصطلاح انگلیسی Fragmentation، موجب بالا رفتن هزینه تولید اپلیکیشن میشود واندروید هنوز برای حل کردن این موضوع راه حلی نیافته است. با این حال به دلیل سهم بزرگی که از بازار دارد، برای توسعهدهندگان بسیار جذاب است.
آمازون شتاب خود را از دست داده است:
فروش کیندل فایر بعد از یک شروع خوب، به سرعت کم شد و در اواخر سال گذشته میلادی به مقدار بسیار کمی رسید. آمازون تلاش بسیاری داشت که سیستم درآمدی مناسبی برای توسعه دهندگان ایجاد کند،
اما نتوانست در این راه سخت افزار و سیستم عامل مناسبی تدارک ببیند و
محصولی که درخور سهم بازار بیشتر باشد را به بازار عرضه کند.
در مورد ویندوز فون باید فعلا منتظر بود:
توسعه دهندگان نگاه خوشبینانهای نسبت به حرکت مایکروسافت به سمت بازار موبایل دارند. یک سوم توسعهدهندگان برای کار کردن برای تبلتهای ویندوز ۸ ابراز تمایل کردهاند. ما تا آخر امسال نمیتوانیم در مورد موفقیت و یا
شکست مایکروسافت سخنی به میان آوریم. باید تا آخر سال میلادی صبر کرد و دید
که محصول مایکروسافت با چه واکنشی مواجه خواهد شد. نکتهای که در اینجا
جالب توجه است، درسهایی است که مایکروسافت از دو رقیب اصلی بازار گرفته
است. پلتفرم ویندوز فون در عین حال که قابلیت تنوع در سختافزار را دارد، اجازه دستکاری و طراحی
اختصاصی را به سازندگان موبایل نداده است و رزولوشن تصویر را محدود به ۲
حالت نموده تا توسعه دهندگان با طیف گستردهای از دستگاهها مواجه نشوند و
هزینه توسعه نرم افزار پایین بماند.
HTML5 هنوز یک راه حل جامع نیست:
این
پلتفرم برای بسیاری جذابیت دارد، چون دیگر لازم نیست که نگران این باشند
که بر روی چه سیستم عامل و یا دستگاهی قرار است اپلیکیشن را توسعه دهند.
اما هنوز به دلایل فنی این هدف به بار ننشسته است، ولی بسیاری امیدوارند تا
یک یا دو سال آینده این وضعیت تغییر کند. در واقع با فناوری HTML5 میتوان امیدوار بود که بتوان از برنامههای تحت مرورگر و مستقل از پلتفرم گوشی استفاده کرد.
Blackberry نفسهای آخر را میکشد:
این
پلتفرم با اشتباهاتی که در ۴ سال اخیر داشت ، نتوانست قدرت خود را در
بازار آمریکا حفظ کند و به مرور از جذابیت آن برای سازندگان نرم افزار
کاسته شد، و هم اکنون به دلیل فروش ناچیز در مقابل رقبا و کاهش ماه به ماه
تعداد خریداران، باید منتظر بود و دید که آیا نسخه ۱۰ سیستم عامل بلک بری
که به گفته مدیر این شرکت دید همه را نسبت به موبایل عوض خواهد کرد،
میتواند شرکت RIM را نجات دهد یا خیر. این شرکت قصد دارد گواهی استفاده از
نسخه ۱۰ این سیستم عامل را به شرکتهای دیگر نیز بدهد که این خود میتواند
یک بارقه امید باشد.
به نظر شما بهترین سیاست برای جلب تولیدکنندگان اپلیکیشن چیست؟